Diagnoza przyczyn powracających problemów – co zmienić w organizacji?

By trwale usunąć większość powracających problemów należy usunąć zaledwie kilka przyczyn źródłowych!

Dlaczego ludzie odchodzą z firm?

Co jeśli znacząca ilość Twoich ludzi myśli o zmianie pracy? Zauważyliśmy, że w ostatnim okresie nasiliła się rotacja pracowników, a jednocześnie w coraz większej ilość specjalizacji brakuje ogromnych ilości rąk do pracy

Z jednej strony od dawna obserwujemy w wielu branżach, że powstaje tzw. rynek pracownika. Coraz trudniej nam o wartościowego kandydata. Z drugiej natomiast ludzie coraz częściej zmieniają pracę. Dotyczy to zwłaszcza osób młodszych. Rosnące koszty życia sprawiają, że nawet osoby, które normalnie nie rozważały odejścia do innej firmy dziś są otwarte na nowe propozycje, rośnie więc i presja związana z wynagrodzeniami.

Nie pomaga również sytuacja demograficzna. Jesteśmy przez niską dzietność cywilizacją wymierającą bez zastępowalności pokoleń i co roku będziemy to jedynie bardziej odczuwać przez kurczący się rynek ludzi pracujących. Proporcja ludzi odchodzących na emeryturę i nowych pracowników w wielu specjalizacjach jest przytłaczająca. Stąd zachowanie dobrych pracowników jest istotne jak nigdy wcześniej!

Jakie są częste przyczyny odejść z firmy?

  • niskie zaufanie do bezpośredniego lidera/managera, słabe przywództwo,
  • wdzięczność wobec organizacji lub raczej jej brak,
  • warunki finansowe, poczucie sprawiedliwości redystrybucji,
  • chaos w firmie, stres, utrudniające pracę polityki firmowe,
  • dysonans godnościowy – muszę robić coś niezgodnego z moimi wartościami,
  • brak poczucia sensu w pracy, wypalenie,
  • niezdrowa kultura organizacyjna lub/i środowisko pracy,
  • brak elastyczność pracy (zdalna, czas itp.),
  • brak samorozwoju, opcji awansu poziomego/pionowego,
  • onboarding,
Te i wiele innych bardziej precyzyjnych czynników wpływają na to czy w człowieku pojawi się chęć odejścia. Jeśli jednak się już pojawi to jest za późno na działania. Dlatego warto uprzedzić tą motywację do opuszczenia firmy usuwając główne przyczyny.

Dlaczego tradycyjne metody zazwyczaj nie dają efektów?

Szukanie winnych – Niestety najczęstszą praktyką z jaką się spotykamy i całą refleksją na problem jest znalezienie winnego. Wtedy sprawę można zamknąć, a kiedy zaraz powróci znów kogoś ukarzemy.

Walka ze skutkami – Drugą najpopularniejszą metodą jest walka nie z przyczynami, a skutkami. Przykładowo spada nam efektywność – zysk firmy. Zamiast sprawdzić co go ogranicza i poprawić wynik zwalniamy ludzi, tniemy koszty…

Interwencjonizm Via positiva – To trzeci najbardziej popularny mechanizm działania. Podchodzimy do problemów jakie napotykamy „kreatywne”. Przykładowo jeśli odchodzą nam pracownicy takim działaniem może być Employer Branding. Jeśli „ludzie pracują słabo” to możemy wpaść na karanie ich i nagradzanie poprzez premie.  Niestety tego typu działania nie rozwiązują przyczyny problemu, a często nawet pogarszają stan wyjściowy.

Silosowa mentalność na spotkaniach – Czasem zarząd poprosi by każdy dyrektor przygotował rozwiązanie na problem / kryzys. I tak w odpowiedzi otrzymuje propozycje wynikające z lokalnego myślenia. Na przykładową rotację HR mówi szkolenia z komunikacji, magazyn więcej lepszych  pracowników rekrutować, sprzedaż dawać kary za słabą jakość bo klienci odejdą…

Inercja – Brak działania i zamiatanie problemów pod dywan zazwyczaj przyczynia się wyłącznie do ich nagromadzania.

Jednak to zrozumiałe, że kiedy dostajemy tak wiele pomysłów rozwiązań, a część z nich jak EB nie wymaga naszej uwagi to nie wgryzamy się w źródło problemu zabiegani innymi zadaniami.

Jak dochodzimy do przyczyn?
Warsztat zerowy

Jedynym sposobem by dokonać zmiany jest trafne odpowiedzenie na pytanie co należy zmienić? Dlatego podczas warsztatu będziemy nieustannie dążyć do zrozumienia pełnego obrazu systemu i łańcucha zdarzeń przyczyna – skutek. Finalnie dokopiemy się do źródła naszych problemów. Dowiemy się co musimy zmienić by usunąć cały niekorzystny łańcuch zdarzeń z naszej organizacji trwale i bezpiecznie.

Chcesz zmniejszyć rotację?

Poszukujesz metody, która pozwoli Ci trwale zredukować rotację??

Zamów bezpłatną konsultację, podczas której podpowiemy na czym się należy skupić by obniżyć przyczyny rotacji, jakie działania są bez sensu oraz jaki może być koszt takiej zmiany.

Jak zmniejszamy rotację w firmach?

1.

Przygotowania

Ustalamy zakres jaki będziemy badać oraz skład personalny warsztatu

2.

Warsztat

Tworzymy drzewo logicznych powiązań by zrozumieć istotę kluczowych problemów i dowiedzieć się co należy zmienić bu usunąć je trwale z naszej organizacji.

4.

(opcjonalnie) Pomagamy przeprowadzić proces zmian 

Zdajemy sobie sprawę, że najwięcej projektów umiera w fazie implementacji. Nie zostawimy Cię więc z z samymi wnioskami jeśli potrzebujesz wsparcia na  etapie zmiany.

Q & A
częste pytania

Nie. Jeśli jest taka potrzeba pomagamy w procesie zmiany organizacji w roli prowadzących projekty niezbędne do naprawy sytuacji.

Raport to za mało. Liczy się efekt - implementacja.

Pracujemy dla fajnych marek

...i nam to wychodzi

Badanie Autentyczności przywództwa pozwoliło nam zaktualizować obraz tego jak widzą nas pracownicy.

Michał Śliwiński CEO ACO Domofony

    Chcesz zmniejszyć rotację?

    Poszukujesz metody, która pozwoli Ci trwale zredukować rotację??

    Zamów bezpłatną konsultację, podczas której podpowiemy na czym się należy skupić by obniżyć przyczyny rotacji, jakie działania są bez sensu oraz jaki może być koszt takiej zmiany.

    Co zyskasz korzystając z redukcją rotacji?

    Unikasz kosztownych pomyłek i walki ze skutkami

    Nie będziesz już musiał wydawać środków na działania jakie nie przynoszą Ci trwałych korzyści i sprawiają, że walczysz ze skutkami zamiast usunąć przyczynę.

    Spadek kosztu rotacji

    Koszt utraty pracownika to nie tylko środki i czas przeznaczony na rekrutacje, to też uwaga innych na wdrożenie, inwestycja w pierwszym okresie nim człowiek zdobędzie doświadczenie i wiele innych aspektów często trudnych do oszacowania jak motywacja innych do pracy kiedy ich koledzy cały czas odchodzą…

    Utrata wiedzy, doświadczenia

    Kiedy odchodzi z firmy człowiek, to traci ona też jego obycie w firmie, doświadczenie, relacje wypracowane w zespołach… te i inne elementy trzeba będzie wypracować od zera.

    Utrzymujesz zdolność do produkcji / realizacji usług 

    Brak rąk do pracy lub ich duże wahania zaburzają często zdolność do świadczenia usług dla naszych klientów. Jeśli brakuje nam ludzi w tzw. „wąskim gardle” to zmniejsza nam się zysk całej firmy!

    Oszczędzasz czas

    Masz już dość ciągłego poszukiwania ludzi jacy zaraz odejdą i angażowania innych w ten proces odciągając ich od ich zadań bieżących?

    Szybciej, bezpieczniej i z mniejszym ryzykiem

    Ustalanie przyczyny i zmiana systemu u źródła jest szybszą, skuteczniejszą i trwalszą metodą od innych podejść. Co istotne obniża nam ryzyko pojawienia się niepożądanych skutków.

    Masz już dość dolewania nowych pracowników do "dziurawego wiadra"?

    Badanie przyczyn rotacji Przydatne podcasty i artykuły

    Jakieś 12 lat temu jeden z klientów skarżył mi się na brak wyników handlowców pomimo dużych jak na rynkowe wynagrodzeń.…

    Czytaj dalej

    Chcesz zmniejszyć rotację?

    Poszukujesz metody, która pozwoli Ci trwale zredukować rotację??

    Zamów bezpłatną konsultację, w czasie której podpowiemy na czym się należy skupić by obniżyć przyczyny rotacji, jakie działania są bez sensu oraz jaki może być koszt takiej zmiany.

    Krystian

    Bezpośredni kontakt

    +48 606 699 479

    Podobne usługi

    Jak zredukować rotację w firmie?

    Badanie ilościowe

    Tajemniczy Pracownik

    Anonimowe badanie jakościowe

    Transformacja Kultury Organizacyjnej

    Powtarzalny Proces Rekrutacji

    Projekty w budżecie i na czas

    Zarządzanie projektami

    Autentyczność Przywództwa

    Badanie

    Diagnoza Przywódców (liderzy, managerowie, kierownicy)

    Rozwiązywanie konfliktów win – win

    Diagnoza przyczyn powracających problemów – co zmienić w organizacji?

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Podobne prace

    Rozwiązywanie konfliktów win – win