Anonimowe badanie jakościowe

Tajemniczy Pracownik

Ponad 12 lat temu zauważyliśmy, że w firmach mówi się, że prawie nie ma dobrych kandydatów, pracownicy często mają marną motywację, popełniają błędy i efektywność pracy jest niska.
Dziś po tych ponad 12 latach obserwacji firm od środka rozumiemy perspektywę obu stron. Wiemy że procesy rekrutacji są często nieefektywne. Doświadczenia pracowników w pierwszym okresie pracy determinują ich szybką chęć odejścia. Często brakuje potrzebnych narzędzia do pracy. To czym firma chce motywować często ma odwrotny skutek. Stanowiska i procesy determinują wewnętrzne konflikty i zabijają efektywność firmy, a polityki firmowe tworzą zbędną biurokrację i chaos.

Masz problem z "pracownikami"?

Prawdopodobnie żaden podwładny lub manager nie powie i nie zobaczy tego co Tajemniczy Pracownik w Twojej firmie. Dlaczego? Powodów jest wiele. Nie chcemy ryzykować swojej pozycji, jest nam dobrze w obecnej sytuacji lub po prostu czegoś nie widzą i nie wiedzą, że można to robić lepiej. Zwykle nie widzieli też tylu firm i nie posiadają tak szerokiego doświadczenia dobrych i złych praktyk.

Jako zarząd często jesteśmy tak daleko od codziennej pracy w magazynie, biurze czy na produkcji, że nie wiemy jaka jest atmosfera, podejście ludzi do zadań, jakość naszego kierownictwa i metod pracy.

Jako HR-owcy wysyłamy ludzi do pracy w miejsca z jakich potem odchodzą i chcielibyśmy poznać doświadczenia kandydatów podczas procesu rekrutacji i wejścia do firmy – na stanowisko docelowe.

Dlaczego tradycyjne metody zazwyczaj nie dają efektów?

Szukanie winnych, zwalnianie – Nadal najbardziej popularną metodą zdaje się niestety poszukiwanie winnych i na tym kończy się cały problem. NIE SZUKA SIĘ PRZYCZYNY WIĘC PROBLEMY WRACAJĄ.

Employer Branding – Niestety nasze doświadczenie pokazuje, że niemal zawsze tego typu działania skupiają się wyłącznie na stworzeniu wizerunku/reklamy, która jest oderwana od rzeczywistości do jakiej zaraz ma tracić kandydat. Jeśli już na tym etapie nawiązujemy kontrakt psychologiczny na takiej kanwie mówiący; u nas można oszukiwać, to zazwyczaj tym samym nam odpłacą kandydaci uznając to za normę. Zazwyczaj budowanie fałszywego obrazu poprzez EB podnosi rozczarowanie i przyśpiesza rotację – jest przeciw skuteczne. 

Inne własne inicjatywy – bardzo rzadko skupiają się na usunięciu przyczyny, zazwyczaj to walka ze skutkiem bez efektu. Niestety o wiele częściej widzimy jak interwencje jeszcze bardziej podnoszą finalnie rotację i niezadowolenie.

Jednak to zrozumiałe, że kiedy dostajemy tak wiele pomysłów rozwiązań, a część z nich jak EB nie wymaga naszej uwagi to nie wgryzamy się w źródło problemu zabiegani innymi zadaniami.

Jak rozwiązaliśmy problem?
Badanie Tajemniczy Pracownik

Według autorskiej metodologii Krystiana Pluciaka badamy organizacje wcielając się anonimowo w role szeregowych pracowników “kłopotliwych” obszarów przedsiębiorstw by dać informację zwrotną kluczowym osobom w organizacji z zakresu:

Doświadczenia podczas procesu rekrutacji

  1. Czy potrzeba rekrutacyjna była uzasadniona?
  2. Ocena ogłoszenia rekrutacyjnego i employer brandingu
  3. Pozycja firmy względem innych pracodawców lokalnych
  4. Doświadczenia kandydata podczas rozmowy, forma i potencjalna skuteczność takiego spotkania
  5. Błędy i efektywność oraz wąskie gardła, czyli gdzie tracimy kandydatów?
  6. Informacje zwrotne

Wdrożenie do organizacji – onboarding

  1. Czy Tajemniczy Pracownik ma narzędzia i wiedzę niezbędną do pracy?
  2. Jakich postaw, zachowań i norm uczą nowego starsi koledzy i kierownicy? 
  3. Jaki jest obraz kultury organizacyjnej?
  4. Czy to co spotyka obserwatora jest spójne z procesem rekrutacji i szkoleniem, opisem roli?
  5. Czy kandydat wie kto jest przełożonym – liderem?
  6. Czy nowy pracownik może czuć się zaopiekowany?

Anonimowa obserwacja w wybranym obszarze w roli dającej pretekst do interkacji

  1. Co jest przeszkodą w dobrej pracy ludzi?
  2. Jak system wpływa na postawy ludzi ich zachowania oraz wynik firmy? (wynagrodzenia, polityki, procesy itp.)
  3. Czy stanowiska pracy, narzędzia, programy… są użytecznie zaprojektowane?
  4. Czy pracownicy angażują się w zadania?
  5. Jak wygląda komunikacja korporacyjna oraz interpersonalna?
  6. Co dzieje się z proaktywnymi próbami podjęcia inicjatyw usprawniających firmę?

Opuszczenie organizacji

  1. Czy jeśli kandydat poda racjonalny powód rezygnacji z pracy np. na hali nie ma wody od tygodnia pomimo upałów to przełożeni podejmą próbę zmiany, ktoś zapyta go o przyczynę odejścia?
  2. Czy sprawa nie zostanie zbadana i pozwala się odejść dobrym pracownikom.
  3. Jak będe mówić o tej pracy innym?
  4. Czy poleciłbym to miejsce innym?
  5. Co determinuje chęć odejścia z firmy pracowników?

Jeśli chodź raz przeszło Ci przez myśl by sprawdzić co doświadczają Twoi pracownicy od procesu rekrutacji, przez wprowadzenie pracę i opuszczenie oraz jakie napotykają trudności, jakie są morale w zespołach, co należy poprawić… to koniecznie musimy porozmawiać o przeprowadzeniu badania Tajemniczy Pracownik.

Co często się powiela?

Konflikty wewnętrzne między działami i sprzeczne cele doprowadzały do wojny sprzedaży z produkcją. Niejednokrotnie logistyka musiała przepakowywać TIRY do innego klienta by ratować terminy.

Centrum logistyczne obsługujące apteki notowało milionowe straty przez akordowy system wynagrodzeń i jego skutki w postaci ogromnej rotacji kadry, fatalnej jakości pracy i braku towarów na magazynie podczas komplementacji.

Korporacja automotiv przez sposób wpychania zleceń z centrali w piątek i przymusowe nadgodziny generowała niemal 70% rotacji w obszarze produkcji i ogromne straty przez braki kadrowe oraz L4!

Duża korporacja z wielkiego miasta wydawała setki tysięcy na kampanie promujące firmę na rynku lokalnym jako pracodawcę i narzekała na brak rak do pracy, kiedy jednocześnie; proces HR nie istniał trwoniąc zgłaszające się osoby w lejku, na hali nawet pracownicy ochrony z zewnętrznej firmy wydawali polecenia w formie “efektu fali”, nie było narzędzi do pracy i niejednokrotnie trzeba było podkradać innym lub ręcznie rozrywać aluminiowe zabezpieczenia…

Handlowcy nie mają czasu sprzedawać ponieważ zajmują sie obsługą klientów, realizacją, planowaniem swoich wyjazdów, marketingiem, tworzeniem ofert... i finalnie nie ma czasu na wymagające i niekomfortowe poszukiwanie klientów.

W firmie produkującej meble 37% czasu pracownicy nie wykonywali żadnej pracy poza stymulowaniem szkoleń, sprzątania i innych czynności by nie podniesiono norm..

Pracownicy wymyślili jak wykorzystać system premiowy na swoją korzyść doprowadzając pracodawcę z przemysłu ciężkiego do postępowania upadłościowego zwalniając pracę tak by w weekendy wyrabiać nadgodziny.

W firmie należało uzyskać kilkanaście podpisów aż do prezesa włącznie by wymienić rodzaj wkrętów, zwolnić kogoś czy nawet zakupić nową szczotkę do WC! W efekcie czego cała produkcja czasem stała.

Pierwsi kierownicy (oficerowie) zniechęcali nowych pracowników dając im trudne zadania i nabijając się z nich doprowadzając do rotacji na poziomie 67% przy wtryskarkach dużej marki. Firma miała zawalony magazyn kiedy jednocześnie sprzedawcy nie mieli tego czego potrzebował klient - silosowe podejście i miary działów.

Chcesz doświadczyć firmy oczami pracownika?

Poszukujesz metody, która pozwoli Ci zrozumieć jak działa firma od środka kiedy nie widzisz?

Zamów bezpłatną konsultację, podczas której podpowiemy na czym polega to badanie, czego można się spodziewać i co dostrzegaliśmy w innych projektach.

Jak badamy?

1.

Wybieramy obszar do obserwacji, kluczowe aspekty i rolę Tajemniczego Pracownika

Każda organizacja jest wyjątkowa stąd przed rozpoczęciem musimy ustalić na co zwrocić szczególną uwagę.

2.

Badamy proces rekrutacji

Tajemniczy Pracownik przechodzi proces rekrutacji oraz analizuje markę pracodawcy, atrakcyjność konkurencyjnych firm dla kandydata

3.

Wdrożenie Tajemniczego Pracownika

To najbardziej delikatny aspekt, który często może spowodować, że już na tym etapie kandydaci tracą motywację, sens i wiedzą, że to nie jest miejsce w jakim chcą pozostać.

4.

Około 2 tygodniowa anonimowa obserwacja 

Obserwacja doświadczeń pracownika, efektywności procesów i stanowiska. Wybadanie atmosfery.

5.

Opracowanie wniosków z badania

Przekucie obserwacji na wartościowe spostrzeżenia, podpowiedzi i inicjatywy projektów usprawnień.

6.

Omawiamy wynik

Spotkanie klienta z Tajemniczym Pracownikiem z przestrzenią na zadanie dodatkowych pytań.

7.

(opcjonalnie) Pomagamy przeprowadzić proces zmian

Zdajemy sobie sprawę, że najwięcej projektów umiera w fazie implementacji. Nie zostawimy Cię więc z samymi wnioskami i raportem z badania. Jeśli potrzebujesz wsparcia na tym etapie możesz na nas liczyć.

Q & A
częste pytania

  1. Celem obserwacji jest postęp i znalezienie przyczyn problemów, a nie szukanie winnych.
  2. Nie szpiegujemy pracowników i nie donosimy np. Daniel z magazynu jest leniwy. Zastanawiamy się w takiej sytuacji dlaczego niepożądane zjawiska powstają w firmie.
  3. Nie realizujemy projektów szpiegowskich dla prześwietlenia firm konkurencyjnych.

Warunkiem powodzenia badania jakościowego jest pełna poufność przed i po realizacji projektu obu stron.

Nie. Jeśli jest taka potrzeba pomagamy w procesie zmiany organizacji w roli prowadzących projekty niezbędne do naprawy sytuacji.

Raport to za mało. Liczy się efekt - implementacja.

Przy obserwacji jednego obszaru całość od umowy do spotkania wynikowego trwa około miesiąc.

Chcesz zobaczyć jak działa firma?

Poszukujesz metody, która pozwoli Ci zrozumieć jak działa firma od środka kiedy nie widzisz?

Zamów bezpłatną konsultację, podczas której podpowiemy na czym polega to badanie, czego można się spodziewać i co dostrzegaliśmy w innych projektach.

Co zyskasz badając firmę z Tajemniczym Pracownikiem?

Unikasz kosztownych pomyłek i walki ze skutkami

Nie będziesz już musiał wydawać środków na działania jakie nie przynoszą Ci trwałych korzyści i sprawiają, że walczysz ze skutkami zamiast usunąć przyczynę. Zobaczysz organizację oczami pracownika taką jaka jest dla kandydatów i obecnej kadry.

Spadek kosztu rotacji

Koszt utraty pracownika to nie tylko środki i czas przeznaczony na rekrutacje, to też uwaga innych na wdrożenie, inwestycja w pierwszym okresie nim człowiek zdobędzie doświadczenie i wiele innych aspektów często trudnych do oszacowania jak motywacja innych do pracy kiedy ich koledzy cały czas odchodzą…

Utrata wiedzy, doświadczenia

Kiedy odchodzi z firmy człowiek, to traci ona też jego obycie w firmie, doświadczenie, relacje wypracowane w zespołach… te i inne elementy trzeba będzie wypracować od zera.

Efektywność

Otrzymasz cenne podpowiedzi odnośnie poprawy efektywności procesów, działów i/lub stanowisk jakie obejmiemy obserwacją.

Sprawniejsze procesy HR

Wyartykułujemy co dokładnie należy poprawić i jeśli będziesz chciał pomożemy dodatkowo dokonać zmian w tych procesach.

Poznanie perspektywy pracowników

Okazja by zrozumieć pracowników bywa przełomowa w kwestii funkcjonowania firm i decyzji zarządu oraz zrozumienia co należy zmienić by uwolnić potencjał ludzki w firmie!

Jak działa organizacja i czego doświadczają Twoi pracownicy?

Chcesz zrozumieć jak działa Twoja firma od środka?

Kontakt bezpośredni

Telefon

Wiadomość

Podobne usługi

Badanie przyczyn rotacji i dobrostanu pracowników

Wzrost ilości wartościowych kandydatów z około 3 na rekrutację do około 20+, 32% wzrost mocy przerobowych firmy

Tajemniczy Pracownik

Anonimowe badanie jakościowe

Transformacja Kultury Organizacyjnej

Proces adaptacyjny

Projekty w budżecie i na czas

Zarządzanie projektami

Autentyczność Przywództwa

Badanie

Rozwiązywanie konfliktów w organizacji win – win

Narzędzie, warsztat

Diagnoza przyczyn powracających problemów oraz ich usuwanie

Mentoring współtwórcy turkusowej firmy Radosława Bartosika

Mentoring

Podobne prace

Diagnoza Kultury Organizacyjnej

Badanie kultury organizacyjnej FlowUp

Powtarzalny proces rekrutacji

Proces onboardingu pracownika