Ambicją pracodawcy jako przywódcy powinno być wypłacanie wyższych wynagrodzeń niż w jakimkolwiek podobnym przedsiębiorstwie, a ambicją robotnika powinno być uczynienie tego możliwym.
Henry Ford
Specjalistka HR: Media społecznościowe są szansą i zagrożeniem dla biznesu.
Krystian Pluciak: Jak to – zagrożeniem?
Specjalistka HR: Z jednej strony możemy znaleźć i sprawdzić pracowników, z drugiej – oni mogą zrobić to samo. Pracodawcom trudniej jest zamaskować problemy i złą atmosferę w firmie.
K: To nie jest zagrożenie – to szansa! A firmy, które nie potrafią w dłuższej perspektywie stać się zyskownymi przedsiębiorstwami z dobrą organizacją i profesjonalnym podejściem do pracowników, muszą upaść. Taka jest cena rozwoju. Kreujemy i powielamy dobre praktyki, przetrwać udaje się tym lepszym. Im więcej ludzi przejdzie z firm fatalnych do firm świetych dzięki pomocy poczty pantoflowej, tym szybciej się rozwiniemy.

Jeśli jesteś pracownikiem etatowym, miej proszę na uwadze, że na kartach tej książki od- wałuję się czasem do swego rodzaju ideałów: idealnego przedsiębiorcy i idealnego przedsiębiorstwa. To, że ideały nie istnieją, nie oznacza, że nie powinniśmy do nich dążyć – i z takim właśnie nastawieniem działają opisane w książce organizacje. W rzeczywistości większość firm jest po prostu przeciętna. Jednak jeśli Twoja firma lub organizacja źle funkcjonuje, to nie- koniecznie dlatego, że właściciel jest złym człowiekiem. Każdy z nas dąży do poprawy swojej sytuacji, ale nie zawsze wiemy, jak to osiągnąć. Często zwyczajnie brakuje wiedzy. Pojawia się strach. W natłoku zadań wybiera się rozwiązania łatwiejsze. Po prostu wszyscy jesteśmy ludźmi i wszystkim nam zdarza się mylić. Trzeba także pamiętać, że przedsiębiorca w Polsce pracuje średnio 63 godziny tygodniowo, a to powoduje przemęczenie. Ludzie znajdują się na różnych etapach rozwoju i różnych poziomach świadomości. Jeśli jednak pracujesz w bezdusznej korporacji, w miejscu, gdzie notorycznie łamane są wartości, które cenisz, to zadaj sobie pytania: czy nadal chcę tu być? Czy jeśli tu zostanę, moje życie będzie satysfakcjonujące Ku pokrzepieniu serca pracownika dla mnie i dla moich bliskich? Jaki jest mój cel, moje po co i moje dlaczego? W co zamieni się moje JA? ,,Szaleństwem jest powtarzanie w kółko tej samej czynności w oczekiwaniu na odmienne rezultaty”, mawiał Albert Einstein. Jeśli nie widzimy sensu w tym, co obecnie robimy, i chcemy zmienić coś w naszym życiu – to zamiast trwać i liczyć na cud, najlepiej przenieść się w inne otoczenie.
Firmy, które są źle zorganizowane – gdzie ludzi źle się traktuje i gdzie trzeba się stale tłumaczyć przed klientami – będą po prostu wypadać z rynku. Taka jest właściwa kolej rzeczy.
Najlepsi ludzie uciekają z takich przedsiębiorstw lub przestają być najlepszymi.
Pamiętaj jednocześnie, że Ty również jesteś przedsiębiorcą. Poważnie! Może nie spoczywa na Twoich barkach widmo długów ani tego, że ktoś nadal nie opłacił faktury i nie wystarczy Ci pieniędzy na wypłaty, jednak w zakresie swoich możliwości szukasz najkorzystniejszej sposobności, by wymienić swój czas i wysiłek na zarobek. Możesz inwestować w rozwój i, przy- kładowo, czytać książki po pracy, kiedy inni chodzą na imprezy lub oglądają seriale.
Kamil Cebulski – niegdyś okrzyknięty najmłodszym polskim milionerem – słusznie stwierdził, że „pieniądze to ekwiwalent czasu”. W zasadzie wszystko możemy zrobić sami: skręcić papierosa (tylko po co?;) ), wyprodukować zapałkę, wyhodować pomidora, napisać aplikację do telefonu czy nawet skonstruować sam telefon. Po prostu potrzebowalibyśmy do tego wszystkiego trochę, dużo lub bardzo, bardzo dużo czasu. Jeśli mamy zatem możliwość wymieniania się na wolnym rynku, to oferujemy nasz czas (a raczej jego ekwiwalent, czyli nasze wynagrodzenie) za czas wszystkich ludzi, którzy musieli posiąść wiedzę i stworzyć proces produkcji papierosa lub zapałki.
Życzę Ci wspaniałego miejsca pracy, na które będziesz mieć wpływ. Wyjątkowego poczucia sensu w tym, co robisz. A w konsekwencji – wysokich zarobków! 😉
Dziękuję za przeczytanie fragmentu wstępu mojej książki, Księgi Dobrych Praktyk.