Flow Up Group
  • Transformacja Kultury
  • Pojedyncze usługi
  • Sklep
  • Podcast
  • Warsztat kultury
    • Poziomy kultury organizacyjnej
  • O nas
    • Zespół – Po Pierwsze Ludzie
    • Nasze organizacje i inicjatywy
      • Klub Dobrych Praktyk
      • HR meetup
Bezpłatna Konsultacja
27/11/2022 przez KrystianPluciak

Co dzieje się w firmie kiedy nie patrzysz? Czyli historie Tajemniczego Pracownika

Co dzieje się w firmie kiedy nie patrzysz? Czyli historie Tajemniczego Pracownika
27/11/2022 przez KrystianPluciak

Jakieś 12 lat temu jeden z klientów skarżył mi się na brak wyników handlowców pomimo dużych jak na rynkowe wynagrodzeń. Świadczyłem dla niego wtedy usługi IT i spontanicznie wpadłem na pomysł, że pójdę z nimi popracować jako kandydat na nowego handlowca… pod kilkoma warunkami. Kluczowy był jeden – nie donoszę na ludzi tylko szukam przyczyn obecnej sytuacji.

Wystarczyło kilka godzin w jeden dzień by odkryć, że:

  • Nie mają czasu sprzedawać ponieważ zajmują się masą innych czynności zwłaszcza związanych z obsługą klienta jak podtrzymywanie relacji*, rozwiązywanie problemów klientów, pilnowanie realizacji, analiza jakości usług, do sprzedawanie…
  • czas w jakim mogliby sprzedawać tracili również na czynności około sprzedażowe typu; planowanie tras, wyszukiwanie noclegów i o zgrozo pisanie ofert co było potwornie czasochłonne i zjadało godziny.
  • Handlowcy nie mieli wypracowanych fundamentów. Nie wiedzieli jakie unikalne problemy rozwiązuje firma, jaką dostarcza wartość. Nie wiedzieli kto dokładnie jest klientem. Nie mieli powtarzalnego procesu sprzedaży, to co imitowało ten proces nie odzwierciedlało etapów zakupu klienta tylko ich czynności np. było „Oferta wysłana” zamiast „Oferta omówiona z klientem”. Przy takich krokach milowych to klient mógł nawet nie odczytać oferty… a my mieliśmy już odhaczone.
  • …

Po przedstawieniu raportu klient zaproponował mi bym coś takiego wdrożył jako usługę i tak powstał być może pierwszy na świecie Tajemniczy Pracownik. Usługa pozwalająca przeanalizować cały proces rekrutacji, wdrożenia, pracy i odejścia pracownika. Zbadać jego doświadczenia w pracy. Dać raport odnośnie BHP. Przekazać sugestie dotyczące poprawy efektywności i uchronienia się przed zagrożeniami.

Przez te 12 lat napotkaliśmy masę powielających się sytuacji i jednym z głównych wniosków jest to, że w bardzo niewielkim stopniu to celowe działanie pracowników jest przyczyną perturbacji. Zazwyczaj są to szeroko rozumiane polityki firmowe – działanie systemu.

Wielokrotnie trafialiśmy na firmy, gdzie problemem była rotacja kandydatów. Jednocześnie w każdym przypadku okazało się, że te firmy „robią wszystko” by zniechęcić do pracy ludzi, a jednocześnie nierzadko wydają spore budżety na działania Employer brandingowe mające kreować dobrą markę pracodawcy… A co potem działo się w takich firmach?

  • Nieefektywny proces rekrutacji
  • Wyłamywano przy człowieku kłutkę w szatni poprzedniego pracownika
  • Tajemniczy Pracownik dostawał sprzeczne polecenia i nie wiedział kto jest szefem
  • Trzeba było kraść narzędzia pracy od innych by wykonywać zadania
  • Nie było instrukcji, a były kary za błędy
  • …

*Jeśli handlowcy budują relacje z klientem to popełniasz przynajmniej trzy błędy. Pierwszy to przepłacanie. Można zatrudnić kogoś o wiele tańszego do obsługi klienta. Drugi to zabieranie czasu na sprzedaż. O wiele wiele łatwiej i przyjemniej jest działać z obecnymi klientami niż szukać nowych. Trzy, pozwalasz na pojawienie się ryzyka, że klienci potencjalnie odejdą wraz z handlowcami do konkurencji bo mają z nimi relację, a nie z firmą (proces obsługi).

Poprzedni artykułZmiana techniczna to za mało! Potrzebujemy zmian adaptacyjnych...Następny artykuł Konflikt sprzedaż vs. realizacja? Silosowość, opóźnienia...

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Czytelnia i podcast

Firmy się nie zmieniają, robią to ludzie. To my tworzymy system, polityki firmowe, komunikację… a to jaki jest obraz organizacji wynika właśnie ze sposobu myślenia twórców danej organizacji. Z tego jakie podzielają wartości, jakich nie dostrzegają oraz jakie potrzeby ograniczające odciągają ich od sukcesu.

Tutaj znajdziesz dobre praktyki związane z kulturą organizacyjną i przywództwem oraz usługi wspierające Twoją transformację.

Ostatnie wpisy

Czym jest kultura organizacyjna?09/04/2023
Konflikt sprzedaż vs. realizacja? Silosowość, opóźnienia…28/01/2023
Co dzieje się w firmie kiedy nie patrzysz? Czyli historie Tajemniczego Pracownika27/11/2022

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Efektywność
  • Podcast Flow Up
  • Przywództwo
  • Uncategorized

Tagi

Information Popular

Flow Up Group

Naszym marzeniem jest podnieść standard efektywności i kultury organizacyjnej firm w kraju, poprzez zmiany systemowe, adaptacyjne i szerzenie dobrych praktyk.

Kontakt

Poznań
ul. Mikstacka 16
+48 606 699 479
krystian.pluciak@flowup.pl
Poniedziałek - Piątek 8:00 - 19:30

Ostatnie wpisy

Czym jest kultura organizacyjna?09/04/2023
Konflikt sprzedaż vs. realizacja? Silosowość, opóźnienia…28/01/2023
Co dzieje się w firmie kiedy nie patrzysz? Czyli historie Tajemniczego Pracownika27/11/2022
FLOW UP GROUP SP Z O O, ul. Mikstacka 16, 60-163 Poznań, KRS 0000776158, REGON 382810639, NIP 7792504032
Polityka prywatności

Flow Up Group

Ostatnie wpisy

Czym jest kultura organizacyjna?09/04/2023
Konflikt sprzedaż vs. realizacja? Silosowość, opóźnienia…28/01/2023
Co dzieje się w firmie kiedy nie patrzysz? Czyli historie Tajemniczego Pracownika27/11/2022

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w ustawieniach.

Flow Up Group
Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.