Czym jest kultura organizacyjna?

Czym jest kultura organizacyjna?

Jeśli miałbym wyjaśnić to w sposób najprostszy i najbardziej klarowny, powiedziałbym tak: Czego nauczy się Twój nowy pracownik od kolegów w kwestii postaw wobec pracy, klientów i siebie nawzajem? Jak system będzie kształtować jego decyzje i postawy w pracy? Odpowiedź na te pytania daje obraz kultury.

Zazwyczaj obserwujemy jedynie skutki kultury organizacyjnej i nie zarządzamy nią samą.

Jeśli jednak mam bardziej szczegółowo powiedzieć czym jest kultura organizacyjna, zajmie mi to więcej przestrzeni. Każdy z nas podziela jakieś wartości i potrzeby np. bezpieczeństwo. Te wartości i potrzeby determinują nasze decyzje, zachowania. Tak więc to co widzimy gołym okiem w firmie jest jest jedynie efektem tego jakie wartości i potrzeby są najsilniejsze i najliczniejsze w społeczności. Mówimy tu o tych, którzy pracowali w organizacji bo jeśli firma trwa kilkanaście lat na rynku to mają w tym swój udział w stanie obecnym. Mówimy o aktualnej kadrze. Jednak przede wszystkim liderach i zarządzie. Trudno się przebić ponad szklany sufit przekonań dyrektora. Dla przykładu jeśli ten będzie skupiać się na wartościach ograniczających związanych z przetrwaniem finansowym i osiąganiem wyników trudniej będzie dotrzeć do niego z komunikacją. Pewne akcenty będą poza jego percepcją. Oszczędności mogą być ważniejsze niż zysk i rozwój. Często to ukryty strach będzie powodować potrzebę kontroli nad innymi. Dlatego nie da się zmieniać kultury nie zmieniając czegoś w nas samych. Co jest trudne.

Nauczyliśmy się jak mierzyć i zarządzać kulturą organizacyjną. Znamy drogę. Czas wyruszyć w podróż.