Zappos.com słynie ze swoich elitarnych praktyk kultury organizacyjnej opisanych częściowo w bestsellerze „Dostarczając Szczęście”, napisanym przez CEO Tony’ego Hsieha. Kultura Zappos opiera się na zaufaniu, miłości i szacunku.
Teraz w firmie wpadli na pomysł by nie wpuszczać do organizacji osób, które nie są pewne, że chcą z nimi pracować. Jak to sprawdzają? Oferują 3000 dolarów tym, którzy chcą odejść w trakcie okresu wdrażania. Jeśli nie jesteś przekonany i wolisz te pieniądze to lepiej idź pracować w innym miejscu 😉
Dowód uznania dla wybitnej kultury Zappos to odsetek osób, które biorą pieniądze i odchodzą, wynosi tylko około jeden lub dwa procent! Kiedy odsetek osób, które przyjmują czek zbliża się zbyt blisko do zera, Zappos zwiększa kwotę (rozpoczęło się od 100 dolarów, potem podniesiono do 200 dolarów, i podniesiono jeszcze kilka razy do obecnego poziomu). Ta praktyka w istocie sprowadza się do życiowego barometru zdrowia kultury organizacji. Firma z 1500 pracownikami obecnie przechodzi na Holakrację, co uczyni ją największą organizacją holakratyczną do tej pory.
Czy Twoja firma ma tak siną kulturę, że mógłbyś również oferować wysoką stawkę za odejście pracowników podczas wdrożenia do organizacji? Zazwyczaj odpowiedź brzmi NIE. Ważniejsze jest jednak pytanie co zmienisz by zbliżyć się do miejsca pracy marzeń dla TOPOWYCH talentów branży?