Flow Up Group I Pomagamy budować kulturę organizacyjną wyjątkowych firm
  • Kultura Organizacyjna
    • Transformacja Kultury
  • Efektywność
    • Automatyzacja procesów biznesowych
  • Wszystkie usługi
  • Sklep
    • Zamówienia
    • Szczegóły konta
    • Zapomniane hasło
    • Regulamin
  • Warsztat kultury
    • Podcast
    • Blog
      • Kultura Organizacyjna
        • Przykłady kultur organizacyjnych
        • Przywództwo
        • Książki
    • Aktualności
    • Poziomy kultury organizacyjnej
  • O nas
    • Zespół – Po Pierwsze Ludzie
    • Nasze organizacje i inicjatywy
      • Klub Dobrych Praktyk
      • HR meetup
  • Kontakt
Bezpłatna Konsultacja
09/04/2023 przez KrystianPluciak

Czym jest kultura organizacyjna? Czy można ją mierzyć?

Czym jest kultura organizacyjna? Czy można ją mierzyć?
09/04/2023 przez KrystianPluciak

Idea FlowUp

Przez około 14 lat obserwacji i badań różnych kultur organizacyjnych doszliśmy do wniosku, że obraz każdej organizacji, jej efektywność – zyskowność oraz niemal wszystko co widzimy i doświadczamy jak: atmosfera pracy, powtarzalność procesów, zaangażowanie pracowników jest tylko skutkiem. Co natomiast jest przyczyną? Potrzeby ludzkie, wartości, świadomość i inne elementy kształtujące świadomie lub częściej podświadomie przekonania, sposób myślenia, nawyki, postawy, zachowania, decyzje… jednostki.

Jednostki, które zaczynają działać razem (firma) tworzą społeczność i zaczynają zazwyczaj nieświadomie wypracowywać kulturę organizacyjną.

Ta kultura może sprawiać że rosną, mają wysoką motywację, są zyskowni, klienci chcą kupować ich produkty… Może też sprawiać, że osiągnęli szklany sufit lub nie są już zdolni jako firma adaptować się do świata, czy toną w chaosie – ich efektywność spada.

Model aspektów kultury organizacyjne FlowUp jest narzędziem pozwalającym uchwycić elementy kształtujące kulturę organizacyjną. Dzięki czemu możemy mierzyć i zarządzać kulturą. Możemy świadomie wpływać na podstawowe sterowniki organizacji.

Inspiracja Aspektów FlowUp Piramida potrzeb

Piramida potrzeb Maslowa
Pierwszą myślą przedstawienia kultury organizacji graficznie była koncepcja piramidy potrzeb Maslova – grafika na dole. Szybko jednak dostrzegliśmy, że nie tyle jest to piramida (hierarchia), co po prostu zbiory powiązanych potrzeb, które niekoniecznie są w firmach zapewniane „liniowo” od dołu do góry. Doszliśmy również do wniosku, że potrzeby zwłaszcza te niezapewnione jak np. lęk o przetrwanie zazwyczaj bywają ograniczające dla jednostek oraz firm. Przekładają się na przekonania, myśli, a te na decyzje, zachowania, polityki firmowe takie jak nadmierna kontrola, biurokracja, „budowanie imperium”, niskie zaufanie i inne.

Potrzeby sprawiają, że jednostki raczej działają/myślą o własnym interesie. Często ujawniają się nie tylko kiedy czegoś nam brakuje ale również kiedy popadamy w nihilizm – brak poczucia sensu. Potrzeby sprawiają, że łatwiej nami manipulować, a nam samym trudniej utrzymać zasady etyki obiektywnej.

Inspiracja Aspektów FlowUp Viktor Emil Frankl

Piramida potrzeb bazowała na naszych potrzebach, które bywają ograniczające. Aspekt potrzeb nie wyczerpywał więc koncepcji kultury organizacyjnej jaką widzieliśmy – jaka zrodziła się nam w toku obserwacji. Średnio „lepsze firmy” bazowały często na wspólnych wartościach i poczuciu sensu pracy. Ludzie przejawiali niezwykłą motywację, a nawet determinację kiedy widzą w czymś sens, kiedy coś jest dla nich ważne i napotykając na trudności prawie zawsze odnajdują odpowiedź na pytanie Jak?. Stąd poza potrzebami, bazując na opracowaniach Viktora E. Frankla stworzyliśmy zbiór wartości, które zawsze są pozytywne. Na bazie jakich kreować można większy sens istnienia organizacji.

Kategorie potrzeb i wartości Aspektów FlowUp

Dokonaliśmy analizy piramidy potrzeb, wartości jakie reprezentują ludzi/firmy. Doszliśmy do wniosku, że musimy zmienić koncepcję wyjściową i same nazwy kategorii – Piramida Maslova okazała się jedynie inspiracją.

Czegoś nam jeszcze brakowało w modelu Aspektów FlowUp, co jeśli jakiś obszar jest poza świadomością?

Co z sytuacją kiedy w jakiejś kategorii nie ma dominujących wartości np. związanych z dbaniem o relacje oraz nie ma również potrzeb braku – po prostu tego aspektu się nie dostrzega w firmie? Jest to swego rodzaju niezadbana luka w świadomości. Co w sytuacji w jakiej w firmie nie dba się o budowanie harmonijnych relacji lub powtarzalności procesów? Jeśli nie jest to ważne do przywódców. Jeśli mówiąc o tym mamy wrażenie, że to poza „percepcją” drugiej strony? Tak powstał model Aspektów FlowUp, który uwzględnia również luki w naszej kulturze firmowej. Pokazuje nam to co nie jest dla nas ważne – czego nie dostrzegaliśmy

Czas na zmianę kultury organizacyjnej?

Podzielimy się z Tobą 14 latami obserwacji setek firm. Dlaczego większość prób istotnych zmian firm kończy się niepowodzeniem, sabotowaniem lub "umiera" zanim zaistnieją?!

Poznasz:

  • błędy firm szkoleniowych, doradczych i ich szkodliwe polityki
  • ponad 24 najważniejsze powody nieudanych zmian firm aby skutecznie je unikać
  • 20 kluczowych wniosków do jakich doszliśmy - co zrobić aby zmiany zakończyły się sukcesem
  • dowiesz się czym jest kultura organizacyjna i jak wpływa na obraz oraz wyniki firmy
  • pokażemy Ci podejście systemowe do poprawy globalnej efektywności firm
  • będziesz mieć przestrzeń na pytania i wymianę myśli

Czas wymiany myśli?
Około 2h.

Poprzedni artykuł21 koncepcji kultur organizacyjnychNastępny artykuł Inspirująca dla przywódców opowieść o Filipie Macedońskim - jak z podupadłego państwa stworzyć początek imperium

Czytelnia i podcast

Firmy się nie zmieniają, robią to ludzie. To my tworzymy system, polityki firmowe, komunikację… a to jaki jest obraz organizacji wynika właśnie ze sposobu myślenia twórców danej organizacji. Z tego jakie podzielają wartości, jakich nie dostrzegają oraz jakie potrzeby ograniczające odciągają ich od sukcesu.

Tutaj znajdziesz dobre praktyki związane z kulturą organizacyjną i przywództwem oraz usługi wspierające Twoją transformację.

Sklep

  • Spotkania rodzinne - bezpłatny skrypt 0.00zł (price_excluding_tax)
  • Księga Dobrych Praktyk (bezpłatny fragment) 0.00zł (price_excluding_tax)
  • Księga Dobrych Praktyk 81.00zł 76.00zł (price_excluding_tax)

Ostatnie wpisy

Favi i ich podejście do zwolnień podczas kryzysu19/09/2023
Jak trafnie oceniać czy warto wybrać się na konferencję, targi, seminarium, webinar, networking…?19/09/2023
Holokracja jako jeden ze sposobów zarządzania w Twojej firmie19/09/2023

Kategorie

  • Aktualności
  • Blog
  • Dobre praktyki
  • Efektywność
  • Employer Branding
  • Jak Kształtować Kulturę Organizacyjną?
  • Książki
  • Kultura efektywności
  • Kultura Organizacyjna
  • Metody
  • Narzędzia
  • Partnerzy
  • Przykłady kultur organizacyjnych
  • Przywództwo
  • Rekrutacja
  • Uncategorized
  • Video

Tagi

Aspekty Kultury Organizacyjnej Buurtzorg dobre praktyki Edgar Schei efektywność FlowUp Head of People and Culture holokracja HR Information innowacyjność kryzys książka KsięgaDobrychPraktyk kultura organizacyjna lean marketing Mentax Model Kultury Model Value Curve obsługa klienta oceny roczne ogłoszenie o pracę Partnerzy Piramida kultury poradnik proces rekrutacji przykłady przywóda przywództwo Radosław Bartosik rekrutacja samozarządzanie sprzedaż Systemowe podejście Talenty Gallupa turkus wartości wdrożenie pracownika wydarzenia wynagrodzenia zarządzanie zasady zwalnianie zwolnienia

Flow Up Group

Naszym marzeniem jest podnieść standard efektywności i kultury organizacyjnej firm w kraju, poprzez zmiany systemowe, adaptacyjne i szerzenie dobrych praktyk.

Kontakt

Poznań
ul. Mikstacka 16
+48 606 699 479
krystian.pluciak@flowup.pl
Poniedziałek - Piątek 8:00 - 19:30

Produkty

  • Spotkania rodzinne - bezpłatny skrypt 0.00zł (price_excluding_tax)
  • Księga Dobrych Praktyk (bezpłatny fragment) 0.00zł (price_excluding_tax)
  • Księga Dobrych Praktyk 81.00zł 76.00zł (price_excluding_tax)
FLOW UP GROUP SP Z O O, ul. Mikstacka 16, 60-163 Poznań, KRS 0000776158, REGON 382810639, NIP 7792504032
Polityka prywatności

Produkty

  • Spotkania rodzinne - bezpłatny skrypt 0.00zł (price_excluding_tax)
  • Księga Dobrych Praktyk (bezpłatny fragment) 0.00zł (price_excluding_tax)
  • Księga Dobrych Praktyk 81.00zł 76.00zł (price_excluding_tax)

Ostatnie wpisy

Favi i ich podejście do zwolnień podczas kryzysu19/09/2023
Jak trafnie oceniać czy warto wybrać się na konferencję, targi, seminarium, webinar, networking…?19/09/2023
Holokracja jako jeden ze sposobów zarządzania w Twojej firmie19/09/2023

Koszyk

Koszyk

Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

Flow Up Group I Pomagamy budować kulturę organizacyjną wyjątkowych firm
Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

Ściśle niezbędne ciasteczka

Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.